اختلال تيك چيست و چگونه درمان مي‌شود؟

اطلاعات جامع و تخصصي حوزه سلامت را در اينجا مطالعه نماييد

اختلال تيك چيست و چگونه درمان مي‌شود؟

تاريخ ارسال: 05 آگوست 2021 كنه ها حركات غير ارادي ماهيچه ها هستند كه مي توانند در هر نقطه از صورت يا اندام ها رخ دهند كه در صورت تداوم بسيار آزاردهنده هستند. انواع مختلفي از تيك ها وجود دارد كه تنها تعدادي از آنها افتادگي پلك ، افتادگي چشم چپ و حركت فلپ بيني …

منبع :
اختلال تيك چيست و چگونه درمان مي‌شود؟

اختلال تيك چيست و چگونه درمان مي‌شود؟ https://ijmarket.com/blog/اختلال-تيك-چيست-و-چگونه-درمان-مي‌شود؟-2/ https://ijmarket.com/blog/اختلال-تيك-چيست-و-چگونه-درمان-مي‌شود؟-2/#respond ايجي ماركت Sat, 07 Aug 2021 00:11:55 0000 سلامتي و پزشكي https://ijmarket.com/blog/اختلال-تيك-چيست-و-چگونه-درمان-مي‌شود؟-2/

تاريخ ارسال: 05 آگوست 2021 كنه ها حركات غير ارادي ماهيچه ها هستند كه مي توانند در هر نقطه از صورت يا اندام ها رخ دهند كه در صورت تداوم بسيار آزاردهنده هستند. انواع مختلفي از تيك ها وجود دارد كه تنها تعدادي از آنها افتادگي پلك ، افتادگي چشم چپ و حركت فلپ بيني …

منبع :
اختلال تيك چيست و چگونه درمان مي‌شود؟

تاريخ ارسال:

05 آگوست 2021

كنه ها حركات غير ارادي ماهيچه ها هستند كه مي توانند در هر نقطه از صورت يا اندام ها رخ دهند كه در صورت تداوم بسيار آزاردهنده هستند. انواع مختلفي از تيك ها وجود دارد كه تنها تعدادي از آنها افتادگي پلك ، افتادگي چشم چپ و حركت فلپ بيني است. در اين مقاله از مجله پزشكي Apple Health ، بر اساس آخرين اطلاعات پزشكي ، بررسي مي كنيم كه اختلال تيك چيست و راه حل هاي تشخيص و درمان آن چيست. با ما بمان.

اختلال كنه چيست؟
قابل توجه ترين اختلال تيك سندرم تورت است كه در آن تيك هاي فيزيكي و كلامي در يك فرد به طور همزمان رخ مي دهد. اختلال تيك گذرا همچنين شامل تيك هاي جسمي و كلامي است ، اما اغلب تيك هاي جسمي و كلامي به طور همزمان رخ نمي دهند. تيك ها در كودكان نيز شايع هستند و حدود 10 درصد از كودكان در اوايل كودكي ممكن است دچار اين اختلال شوند كه گاهي كمتر از يك سال طول مي كشد.
چه چيزي باعث اختلال تيك مي شود؟
هيچ علت شناخته شده اي براي اختلال تيك گذرا وجود ندارد. برخي تحقيقات نشان داده اند كه اين اختلال ممكن است ارثي باشد. در موارد نادر ، جهش هاي ژنتيكي مي تواند باعث سندرم تورت شود. ناهنجاري هاي مغزي يا اختلالات انتقال دهنده هاي عصبي نيز ممكن است مسئول باشند. در برخي موارد ، اين عادت ممكن است از طريق تقليد ايجاد شود. همچنين نشان داده شده است كه رفتارهاي تيك در هنگام استرس افزايش مي يابد ، كه منجر به “تيك عصبي” مي شود.

تشخيص اختلال تيك گذرا
هيچ آزمايش كاملي براي تشخيص اختلال تيك گذرا و ساير اختلالات تيك وجود ندارد و تشخيص آنها دشوار است و گاهي اوقات برخي علائم ممكن است با ساير شرايط پزشكي همراه باشد. به عنوان مثال ، آلرژي فرد ممكن است دليلي براي آبريزش بيني باشد. ممكن است پزشك شما به آزمايشات كامل تري مانند سي تي اسكن مغز و آزمايش خون نياز داشته باشد تا مشخص شود آيا اين علائم با بيماري جدي تري مانند بيماري هانتينگتون مرتبط هستند يا خير.
پزشك بر اساس اطلاعات خود در مورد اختلال تيك ، برخي شرايط را در بيمار بررسي مي كند و در صورت وجود همه آنها ، مشكل فرد را يك اختلال تيك گذرا تشخيص مي دهد. اين شرايط عبارتند از:

فرد بايد داراي يك يا چند تيك حركتي (مانند پلك زدن يا بالا انداختن شانه ها) يا تيك هاي صوتي (مانند خروپف و سرفه) باشد.
تيك ها بايد كمتر از 12 ماه متوالي رخ داده باشند.
تيك ها بايد قبل از 18 سالگي شروع شده باشند.
علائم تيك نبايد ناشي از دارو يا ساير شرايط پزشكي مانند بيماري هانتينگتون يا انسفاليت باشد.
فرد نبايد سندرم تورت يا هرگونه اختلال حركتي مزمن يا صدا داشته باشد.

درمان اختلال تيك گذرا
زندگي با يك تيك گاهي اوقات مي تواند خسته كننده باشد. اما اين بيماري با درمان مناسب قابل كنترل است و درمان آن بسته به نوع و شدت تيك متفاوت است. بسياري از كنه ها بدون مداخله و به مرور زمان از بين مي روند. اما تيك هايي كه عملكرد و زندگي فرد را مختل مي كنند ممكن است نياز به درمان جدي تري داشته باشند.تركيبي از رفتار درماني و دارو در اين شرايط مي تواند كمك كننده باشد. دارو ممكن است اختلالات تيك را به طور كامل درمان نكند ، اما برخي از علائم را كاهش مي دهد. پزشك ممكن است دارويي براي كاهش دوپامين در مغز شما تجويز كند ، مانند هالوپريدول يا پيموزيد. دوپامين يك انتقال دهنده عصبي است كه ممكن است كنه ها را تحت تاثير قرار دهد.
پزشكان همچنين تيك ها را با داروهاي ضد افسردگي درمان مي كنند. اين داروها به درمان علائم اضطراب يا وسواس كمك مي كند و همچنين ممكن است به كاهش علائم تيك كمك كند. از آنجا كه استرس مي تواند تيك ها را بدتر كند ، استفاده از تكنيك هاي مديريت و مديريت استرس براي درمان تيك ها مهم است. درمان شناختي رفتاري نيز يك روش مفيد براي درمان اختلالات تيك است. در طول جلسات درماني ، فرد ياد مي گيرد كه احساسات ، رفتارها و افكار خود را كنترل كند تا از اقدامات مخرب اجتناب كند.
اختلال كنه در كودكان
تيك در كودكان اغلب بدون درمان از بين مي رود. اما نكته مهم اين است كه اعضاي خانواده و معلمان كودك را بيشتر از خود آگاه نكنند و علائم را تشديد كنند. والدين كودكان مبتلا به اختلال تيك گذرا نيز نقش مهمي در حمايت عاطفي و كمك به فرزندشان براي آسيب كمتر در مدرسه ايفا مي كنند.
كنه ها در كودكان معمولاً بعد از چند ماه از بين مي روند. به نظر مي رسد كودكاني كه بيش از يك سال تيك نداشته اند شانس بيشتري براي بهبودي دارند. والدين بايد مراقب تغيير علائم باشند. در برخي موارد ، اختلال تيك مي تواند منجر به بيماري جدي تري مانند سندرم تورت شود.
آخرين كلمه
انواع مختلفي از اختلال تيك وجود دارد و تشخيص و درمان ممكن است متفاوت باشد. علت اين اختلال به خوبي شناخته نشده است ، اما تحقيقات نشان داده است كه عوامل ارثي و عوامل استرس زا با آن ارتباط دارند. خوشبختانه اكثر كنه ها به مرور زمان از بين مي روند و نيازي به درمان ندارند. اما در موارد شديدتر و مزمن ، اختلالات تيك را مي توان با دارو و راهبردهاي رفتاري يا تركيبي از هر دو درمان كرد. اين اختلالات در كودكان اغلب با گذشت زمان از بين مي روند ، اما حمايت خانواده مي تواند به تسريع آن كمك كند.
منابع:
healthline.com

تمام محتويات سايت بر عهده منابع اصلي است و بانك مشاغل Infojab هيچ مسئوليتي در قبال محتوا ندارد.

منبع :
اختلال تيك چيست و چگونه درمان مي‌شود؟

https://ijmarket.com/blog/اختلال-تيك-چيست-و-چگونه-درمان-مي‌شود؟-2/feed/ 0

منبع :https://ijmarket.com
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.