بيماري ويروس نيل غربي چيست؟

اطلاعات جامع و تخصصي حوزه سلامت را در اينجا مطالعه نماييد

بيماري ويروس نيل غربي چيست؟

منتشر شده در 11 ژانويه 1400 نام بيماري ويروس نيل غربي ممكن است براي بسياري از خوانندگان ما شناخته شده نباشد. با اين حال، اين اولين بيماري منتقل شده توسط پشه در ايالات متحده (به جز هاوايي و آلاسكا) است. متاسفانه هنوز واكسني براي پيشگيري از اين بيماري ساخته نشده است و شكل بيماري مي …

منبع :
بيماري ويروس نيل غربي چيست؟

بيماري ويروس نيل غربي چيست؟ https://ijmarket.com/blog/بيماري-ويروس-نيل-غربي-چيست؟/ Sat, 01 Jan 2022 13:52:04 0000 سلامتي و پزشكي https://ijmarket.com/blog/بيماري-ويروس-نيل-غربي-چيست؟/

منتشر شده در 11 ژانويه 1400 نام بيماري ويروس نيل غربي ممكن است براي بسياري از خوانندگان ما شناخته شده نباشد. با اين حال، اين اولين بيماري منتقل شده توسط پشه در ايالات متحده (به جز هاوايي و آلاسكا) است. متاسفانه هنوز واكسني براي پيشگيري از اين بيماري ساخته نشده است و شكل بيماري مي …

منبع :
بيماري ويروس نيل غربي چيست؟

منتشر شده در 11 ژانويه 1400

ويروس-نيل-غربويروس-نيل-غرب

نام بيماري ويروس نيل غربي ممكن است براي بسياري از خوانندگان ما شناخته شده نباشد. با اين حال، اين اولين بيماري منتقل شده توسط پشه در ايالات متحده (به جز هاوايي و آلاسكا) است. متاسفانه هنوز واكسني براي پيشگيري از اين بيماري ساخته نشده است و شكل بيماري مي تواند منجر به عوارض جدي و حتي مرگ شود. به همين دليل و با توجه به نزديك بودن تابستان كه زمان تولد پشه ها است، در اين مقاله از سري مقالات درمان در سايت تصميم گرفته ايم. سيب بياييد نگاهي به اين بيماري بيندازيم.

بيماري نيل غربي چيست؟

بيماري نيل غربي توسط پشه هاي حامل ويروس نيل غربي ايجاد مي شود. ويروس اين بيماري از خانواده Arboviruses (Arbovirus) است. براي اولين بار از خون يك زن مبتلا به تب در منطقه نيل غربي اوگاندا تزريق شد و در نتيجه عامل بيماري بود.

اكثر افراد آلوده به ويروس نيل غربي هيچ علامتي ندارند يا علائم خفيفي مانند تب و سردرد دارند. با اين حال، گروهي از افراد مي توانند به بيماري نيل غربي مبتلا شوند كه كشنده است و باعث عفونت مغز و نخاع مي شود.

بيماري نيل غربي

بيماري نيل غربي

نيل غربي چگونه منتقل مي شود؟

مگسي به نام كولكس يك پرنده آلوده را گاز مي گيرد و ويروس را به بدن او تزريق مي كند. سپس ويروس در بدن پشه تكثير مي شود و از طريق نيش پشه وارد بدن انسان و ساير حيوانات مي شود.

پرندگان، انسان ها و حيوانات گزيده شده توسط پشه مي توانند در انتقال اين بيماري نقش داشته باشند و چرخه حيات ويروس نيل غربي ادامه دارد.

عفونت نيل غربي از طريق انتقال خون آلوده و در موارد نادر از طريق پيوند اعضا يا شيردهي گزارش شده است. هيچ مدركي دال بر انتقال مستقيم انسان به انسان و حيوان به انسان وجود ندارد.

در موارد نادر، ويروس مي تواند از طريق پيوند اعضا و انتقال خون به افراد ديگر منتقل شود. مواردي از انتقال ويروس از مادر به كودك در دوران بارداري يا شيردهي وجود داشته كه نادر است.

علائم بيماري نيل غربي چيست؟

اين بيماري مي تواند 3 تا 14 روز در بدن باقي بماند و سپس به شكل خفيف و سخت ظاهر شود. علائم مشاهده شده در بيماري نيل غربي به شدت بيماري بستگي دارد. 80 درصد افراد به شكل خفيفي از اين بيماري مبتلا هستند كه هيچ علامت يا نشانه اي مانند سرماخوردگي، دردهاي عضلاني، درد مفاصل، تورم لنفاوي، اسهال، استفراغ و آكنه در آن وجود ندارد.

اشكال شديد اين بيماري در افراد بالاي 50 سال و افرادي كه سيستم ايمني ضعيفي دارند شايع تر است. در بيماري شديد، ويروس به سيستم عصبي محيطي يا مركزي حمله مي كند و بسته به اندازه ويروس، علائم زير را ايجاد مي كند:

  • تب شديد؛
  • سردرد شديد؛
  • مننژيت (التهاب پوشش داخلي مغز)؛
  • آنسفاليت (التهاب مغز)؛
  • بيدار شد
  • لرزش عضلات و اندام ها؛
  • سفتي عضلات گردن؛
  • عدم تعادل؛
  • ضعف عضلاني؛
  • از دست دادن بينايي؛
  • مرگ اندام و فلج.

بهبودي ممكن است هفته ها يا ماه ها طول بكشد و در برخي موارد ممكن است آسيب دائمي باشد. حدود 10 درصد از افراد مبتلا به يك بيماري جدي در معرض خطر مرگ هستند.

تب نيل غربي-در-ايران

تب نيل غربي-در-ايران

تشخيص بيماري نيل غربي

4 تا 8 روز پس از شروع علائم، بيماري با آزمايش خون يا مايع نخاعي قابل تشخيص است. الكتروانسفالوگرام (EEG) ممكن است در تشخيص شدت بيماري مفيد باشد.

رايج ترين راه براي تشخيص مننژيت، آزمايش مايع نخاعي است. مايع مغزي نخاعي همانطور كه از نامش پيداست مغز و نخاع را احاطه كرده و سيستم عصبي مركزي را تغذيه و از آن محافظت مي كند. در مننژيت، پوشش محافظ مغز و نخاع ملتهب مي شود و تغييراتي در ساختار مايع مغزي نخاعي (CSF) ايجاد مي شود.

تجزيه و تحليل مايع مغزي نخاعي (CSF) ممكن است براي ويروس نيل غربي منفي باشد. با اين حال، اين آزمايش مطمئناً بيماري را رد نمي كند. زيرا نتايج مي تواند پس از چند روز خوب باشد.

پيشگيري و درمان نيل غربي

متأسفانه واكسن يا داروي خاصي براي درمان آن وجود ندارد و فقط از مسكن ها و مسكن ها براي كاهش تب و درد استفاده مي شود. در موارد شديد، بيماران بايد براي مراقبت هاي اضافي به بيمارستان مراجعه كنند.

بهترين راه براي جلوگيري از اين امر استفاده از راهكارهايي است كه مي تواند از نيش پشه و همچنين استفاده از حشره كش هاي مناسب جلوگيري كند. براي جلوگيري از نيش پشه، اقدامات احتياطي زير بايد انجام شود:

  • جايي كه پشه ها مي توانند تخم بگذارند بايد كنترل شود تا چرخه زندگي پشه مختل شود.
  • پشه ها اغلب در فصل گرم در طلوع و غروب آفتاب فعال هستند. بنابراين از فعاليت هاي غير ضروري در فضاي باز در اين زمان هاي مشخص شده خودداري كنيد و در صورت لزوم با پيراهن هاي آستين بلند و شلوارهاي آستين بلند از خانه خارج شويد.
  • پنكه ابزار خوبي براي دور نگه داشتن پشه هاست. پس از فعاليت بدني، پشه ها بوي عرق بدن را جذب مي كنند. حمام كردن خطر نيش پشه را كاهش مي دهد. لباس هاي تيره و سياه انرژي گرمايي بيشتري جذب مي كنند، پشه هاي بيشتري را جذب مي كنند.
  • كوتاه كردن چمن و هرس باعث كاهش ورود پشه ها به مكان هايي مي شود كه بتوانند تخم گذاري كنند. گل هميشه بهار و شمعداني در دور نگه داشتن پشه ها از محيط زيست موثر هستند.
  • اگر قصد كوهنوردي و كمپ داريد، چكمه، شلوار، كفش و چادر مسافرتي را با پرمترين بپوشيد يا لباس و تجهيزاتي بخريد كه با دارو درمان شده اند. از محصولات حاوي پرمترين مستقيماً روي پوست استفاده نكنيد.
  • در مناطقي كه نيش پشه بيشتر در معرض خطر است، مي توانيد از آفت كش هاي موثر پوستي كه توسط آژانس حفاظت از محيط زيست (EPA) تاييد شده اند، استفاده كنيد. حتي براي زنان باردار و شيرده بي خطر است. براي اطلاعات بيشتر با داروساز خود صحبت كنيد.

آيا تب نيل غربي در ايران وجود دارد؟

تب نيل غربي در ايران نيز وجود دارد و در 26 استان كشور ديده مي شود و اين ويروس در آفريقا، آمريكا، استراليا، جنوب اروپا، آسياي غربي و خاورميانه يافت مي شود. ويروس نيل غربي در ايران در اسب، پرندگان و انسان يافت مي شود.

در يك بررسي از اهداكنندگان خون در تهران در سال 1384، 5 درصد افراد داراي آنتي بادي IgM خوب در خون خود بودند. در مطالعه ديگري در استان اصفهان 1/2 درصد از بيماران تب و از دست دادن هوشياري به اين ويروس مثبت بودند.

هارينا

https://www.cdc.gov

https://www.mayoclinic.org

پرسش و پاسخ

  • ويروس نيل غربي چگونه منتقل مي شود؟ ويروس نيل غربي از طريق نيش پشه هاي حامل ويروس به انسان منتقل مي شود و مي تواند باعث عفونت هاي خفيف يا شديد شود كه مي تواند باعث مرگ انسان شود.
  • علائم بيماري نيل غربي چيست؟ در شكل خفيف، علائم سرماخوردگي مانند سردرد، تب و خستگي ظاهر مي شود. اما اگر بيماري بدتر شود، مي تواند منجر به مننژيت، كما و حتي مرگ شود.
  • آيا تب نيل غربي در ايران وجود دارد؟ آره. در اين مطالعه، ويروس نيل غربي در 26 استان ايران يافت شد.
  • مسووليت كليه محتواي سايت بر عهده منابع اصلي بوده و بانك مشاغل اينفوجاب هيچ مسووليتي در قبال محتوا ندارد.

    منبع :
    بيماري ويروس نيل غربي چيست؟

    منبع :https://ijmarket.com
    تا كنون نظري ثبت نشده است
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.