با انواع سدهاي ايمني بدن بهتر آشنا شويد

اطلاعات جامع و تخصصي حوزه سلامت را در اينجا مطالعه نماييد

با انواع سدهاي ايمني بدن بهتر آشنا شويد

تاريخ ارسال: 19 ژوئيه 2021 خواندن مقاله اي درباره بيماري يا درمان آن غيرممكن است كه در آن “سيستم ايمني” ذكر نشده باشد. سيستم دفاعي بدن از چندين موانع دفاعي تشكيل شده است كه هر يك از آنها خطرات تهديد كننده سلامتي ما را در سطوح مختلف برطرف مي كند. اما نقش هر يك از …

منبع :
با انواع سدهاي ايمني بدن بهتر آشنا شويد

با انواع سدهاي ايمني بدن بهتر آشنا شويد https://ijmarket.com/blog/با-انواع-سدهاي-ايمني-بدن-بهتر-آشنا-شويد/ https://ijmarket.com/blog/با-انواع-سدهاي-ايمني-بدن-بهتر-آشنا-شويد/#respond ايجي ماركت Fri, 23 Jul 2021 23:56:23 0000 سلامتي و پزشكي https://ijmarket.com/blog/با-انواع-سدهاي-ايمني-بدن-بهتر-آشنا-شويد/

تاريخ ارسال: 19 ژوئيه 2021 خواندن مقاله اي درباره بيماري يا درمان آن غيرممكن است كه در آن “سيستم ايمني” ذكر نشده باشد. سيستم دفاعي بدن از چندين موانع دفاعي تشكيل شده است كه هر يك از آنها خطرات تهديد كننده سلامتي ما را در سطوح مختلف برطرف مي كند. اما نقش هر يك از …

منبع :
با انواع سدهاي ايمني بدن بهتر آشنا شويد

تاريخ ارسال:

19 ژوئيه 2021

خواندن مقاله اي درباره بيماري يا درمان آن غيرممكن است كه در آن “سيستم ايمني” ذكر نشده باشد. سيستم دفاعي بدن از چندين موانع دفاعي تشكيل شده است كه هر يك از آنها خطرات تهديد كننده سلامتي ما را در سطوح مختلف برطرف مي كند. اما نقش هر يك از اين موانع در سيستم ايمني بدن چيست ، يا اولين مانع دفاعي بدن چيست؟ در ادامه اين مقاله ، معرفي و بررسي انواع موانع دفاعي در بدن ، با مراجعه به آخرين اطلاعات پزشكي به اين س questionsالات پاسخ خواهيم داد. با مجله پزشكي سلامتي اپل همراه باشيد.

دفاع بدن چيست؟
اولين عملكرد سيستم ايمني بدن در محافظت از بدن جلوگيري از ورود ميكروب ها و سلول هاي خارجي به بدن است. اين كار با كمك موانع دفاعي مختلف بدن انجام مي شود. سيستم ايمني بدن ما سه سطح مختلف دارد. سطح فيزيكي ، سطح غير اختصاصي مقاومت ، سطح تخصصي مقاومت.

اولين مانع دفاعي بدن چيست؟
پاسخ به اين سوال كه اولين مانع دفاعي بدن چيست در يك مورد خلاصه نمي شود و سيستم خود شامل چندين مانع دفاعي است كه عبارتند از:
سد دفاعي پوست
پوست اولين خط دفاعي بدن در برابر ميكروب ها است. لايه خارجي پوست كه اپيدرم ناميده مي شود از سلولهاي فشرده تشكيل شده است كه حتي به كوچكترين باكتري و ويروس اجازه عبور نمي دهد و همچنين به عنوان اولين خط دفاعي بدن در برابر ميكروب شناخته مي شود.
اين بافت متراكم به عنوان سدي براي ورود همه عوامل بيماري زا و مضر به بدن عمل مي كند و فقط مولكول هاي بسيار كوچك مانند آب و گازهاي ساده مي توانند از آن عبور كنند. بنابراين تا زماني كه اين لايه آسيب نبيند امكان ورود عوامل بيماري زا به بدن وجود ندارد. اين موضوع اهميت حفظ سلامت پوست و مراقبت از زخم ها و ضايعات پوستي را به ما يادآوري مي كند.
موانع دفاعي مخاط Mu
سيستم گوارشي ما در معرض باكتري ها ، ويروس ها و قارچ ها براي ورود غذا و مايعات و سيستم تنفسي ما براي ورود هوا قرار دارد. براي جلوگيري از اين ، سيستم دفاعي بدن ما تكامل يافته است. غشاي مخاطي كه دستگاه گوارش و دستگاه تنفسي را مي پوشاند از بافت متراكمي تشكيل شده است كه به پاتوژن ها اجازه ورود به جريان خون را نمي دهد.
اين مخاط ها همچنين ماده خاصي به نام مخاط ترشح مي كنند كه خاصيت چسبندگي دارد و ميكروب ها را به دام مي اندازد و از حركت آزاد آنها جلوگيري مي كند. درون مخاط آنزيمي به نام ليزوزيم قرار دارد كه مي تواند ديواره خارجي باكتري ها را شكسته و تجزيه كند. ابتدا باكتريها به دليل خاصيت چسبندگي مخاط به آن متصل مي شوند و سپس با كمك ليزوزيم ديواره خارجي آنها از هم مي پاشد و از بين مي رود. در داخل بزاق نيز ليزوزيم وجود دارد. سيستم توليد مثل زنان نيز داراي سد دفاعي مخاط است و مخاط آن ترشح كننده مخاط است.
سد دفاعي در محافظت از چشم
آيا تا به حال فكر كرده ايد كه اولين خط دفاعي بدن در برابر ميكروب ها و ساير عوامل بيماري زا براي محافظت از چشم چيست؟

اولين خط دفاعي چشم ، پلك و مژه است كه از ورود گرد و غبار جلوگيري مي كند. ترشح مداوم اشك همچنين به طور مداوم سطح قرنيه چشم را شسته و ذرات و ميكروب هاي آن را از بين مي برد.درون اشك آنزيم ليزوزيم قرار دارد كه با روشي كه قبلاً ذكر شد ، باكتري ها را از بين مي برد. اشك از گوشه چشم وارد بيني مي شود و ميكروب هاي باقي مانده در اشك توسط سيستم دفاع بيني از بين مي روند.
سد دفاع بيني
در داخل بيني ، مخاط ترشح شده از مخاط مانع از ورود گرد و غبار و ميكروب به بيني مي شود. مجاري تنفسي داخل بيني پيچيده است تا به دام افتادن ذرات ايجاد شود و حالت چرخشي ايجاد كند. در مجاري تنفسي درون برونش ، موهاي كوتاهي به نام مژك وجود دارد كه دائماً از مجاري تنفسي به سمت بالا و خارج مي شوند. ميكروب ها ابتدا خود را به مخاط ترشح شده توسط مخاط متصل مي كنند و سپس با حركت مژك ها به خارج از دستگاه تنفسي هدايت مي شوند. مخاط ايجاد شده در دستگاه تنفسي سپس وارد مري و معده مي شود و ميكروب هاي موجود در آن توسط اسيد معده از بين مي روند. اسيد معده همچنين يك مانع دفاعي مهم در برابر ميكروب هاي موجود در غذا است.
موانع ادراري ، مدفوع و استفراغ
جالب است بدانيد كه ادرار ، مدفوع و استفراغ نيز از موانع دفاعي بدن هستند و در صورت مصرف بدن ميكروارگانيسم ها و ميكروب ها را با آنها دفع مي كنند.
سد دفاعي دوم بدن چيست؟
همانطور كه گفته شد ، سطح دوم دفاعي بدن مقاومت غير اختصاصي است. در اين مرحله ، پاتوژن وارد بدن شده و اكنون سد دفاعي دوم بدن بايد آن را سركوب كند. اما دليل نامگذاري مشخص سد دفاعي دوم ارگانيسم چيست؟ اين بدان معني است كه در اين سطح تمام مهاجمان بدون استثنا و جدايي از بين مي روند.
بيگانگان
در سطح دوم دفاع بدن ، سلولهاي فاگوسيتيك معروف به بيگانگان نقش اساسي دارند. اين سلول ها ميكروب هايي را كه به بافت هاي بدن مي رسند مي خورند و از بين مي برند.
التهاب
التهاب يك پاسخ بافتي موضعي است كه در صورت آسيب ديدن بافت ها يا در پاسخ به ساير محرك ها رخ مي دهد. اين التهاب سلولهاي سفيد خون را به ناحيه اي كه ميكروب ها به آن حمله كرده جذب مي كند. پاسخ التهابي باعث تورم ، قرمزي ، گرما و درد مي شود.
درجه حرارت
تب از رشد باكتري ها جلوگيري كرده و سرعت بازسازي بافت را در حين عفونت افزايش مي دهد.

خط سوم دفاع بدن چيست؟
پاسخ سوم ارگانيسم به مهاجمان ترشح آنتي بادي براي از بين بردن انواع خاصي است و به همين دليل سطح سوم مقاومت ويژه ناميده مي شود. در اين قسمت ، آنتي بادي هايي متشكل از برخي از ميكروب ها آزاد مي شوند كه باعث مي شوند بدن براي از بين بردن عوامل بيماري زا ، يك واكنش ايمني داشته باشد.
آخرين كلمه
تقويت سيستم ايمني مهمترين راهكار در پيشگيري از بيماري است و همه بايد به اين مشكل توجه كنند. پوست ، مژه ها ، پلك ها و بيني مهمترين موانع دفاعي بدن هستند كه به جلوگيري از بيماري هاي مختلف كمك مي كنند.
منابع:
austincc.edu
دكتر فرزاد فهيم تاش

كليه مطالب موجود در سايت به عهده منابع اصلي است و بانك مشاغل اينفوجاب هيچ گونه مسئوليتي در قبال مطالب ندارد.

منبع :
با انواع سدهاي ايمني بدن بهتر آشنا شويد

https://ijmarket.com/blog/با-انواع-سدهاي-ايمني-بدن-بهتر-آشنا-شويد/feed/ 0

منبع :https://ijmarket.com
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.