رازا مقصودي اغلب به عنوان فيلمنامه نويس شناخته مي شود. از كارهاي وي مي توان به “ليلي با من است” ، “مادر عشق” و “شيدا” اشاره كرد. با اين وجود مقصودي چندين سال در زمينه كارگرداني فعاليت مي كند و در سال 1999 توليد سريال “دوپينگ” را به عنوان اولين مجموعه تلويزيوني خود ضبط كرد. …
تلويزيون در چه شرايطي جعبه جادو مي شود؟ https://titr-news.ir/2021/07/تلويزيون-در-چه-شرايطي-جعبه-جادو-مي-شود؟/ تيتر نيوز Fri, 02 Jul 2021 03:43:58 0000 فرهنگ و هنر https://titr-news.ir/2021/07/تلويزيون-در-چه-شرايطي-جعبه-جادو-مي-شود؟/ رازا مقصودي اغلب به عنوان فيلمنامه نويس شناخته مي شود. از كارهاي وي مي توان به “ليلي با من است” ، “مادر عشق” و “شيدا” اشاره كرد. با اين وجود مقصودي چندين سال در زمينه كارگرداني فعاليت مي كند و در سال 1999 توليد سريال “دوپينگ” را به عنوان اولين مجموعه تلويزيوني خود ضبط كرد. …
رازا مقصودي اغلب به عنوان فيلمنامه نويس شناخته مي شود. از كارهاي وي مي توان به “ليلي با من است” ، “مادر عشق” و “شيدا” اشاره كرد. با اين وجود مقصودي چندين سال در زمينه كارگرداني فعاليت مي كند و در سال 1999 توليد سريال “دوپينگ” را به عنوان اولين مجموعه تلويزيوني خود ضبط كرد.
مگسودي با اعتقاد به اينكه بايد ساختار جديدي در سريال سازي تلويزيوني ايجاد شود ، در اين باره مي نويسد: به نظر من يكي از مشكلات سريال سازي كه در سينما هم مي بينيم اين است كه تمركز زيادي بر روي رئاليسم و كارهاي واقع گرايانه است كه باعث انجام شده. طرف روياها و جادوي اين عشق را تاريك مي كند.
وي ادامه مي دهد: “ما ايده هاي هنرهاي نمايشي در سينما و تلويزيون را فراموش كرده ايم و فكر مي كنم اين يك جعبه جادويي براي تلويزيون است ، بنابراين بايد علاوه بر واقع گرايي ، روي توليد آثار خيالي نيز متمركز شود. ” از طرف ديگر ، ما به ندرت كمدي هاي فانتزي را در تلويزيون مي بينيم و فكر مي كنم بايد شرايطي براي ايجاد اين نوع كمدي فراهم شود تا تلويزيون منوي بسيار متفاوتي براي لذت بردن بينندگان داشته باشد.
مقصودي به بهانه پخش اولين سريال خود در يك فيلم ISI در مصاحبه اي با تيتر نيوز شركت كرد و در مورد “دوپينگ” گفت: “خنده و سرگرمي هدف اصلي اين سريال است و بايد باشد. اين را هدر ندهيد.” هدف من سرگرمي مخاطبان بود. ” اما به هيچ وجه سعي كردم سرگرمي مناسب و سالمي داشته باشم.
او ، كه پس از ساخت اولين فيلم بلند خود “دوپينگ” را ساخت ، در مورد اولين تجربه ساخت اين سريال گفت: “خجالتي نباش”: “اگرچه پيام هاي اخلاقي و انساني مانند صداقت و مهرباني وجود دارد. سرگرمي ، خنده. خودش. “و تفريح هدف اصلي اين سريال است و نبايد آن را هدر داد.” به خصوص وقتي با داستان هاي طنز و هجو روبرو هستيم. قصد من سرگرم كردن مخاطب بود ، نه به هيچ روش و ترفندي ، اما سعي كردم سرگرمي مناسب و سالمي را فراهم كنم.

سريال دوپينگ
اين كارگردان و فيلمنامه نويس افزود: تلاش من مبتني بر كمدي داستاني بود ، من سعي كردم ارتباط صحيحي بين طنز و خيال در اين داستان برقرار كنم و از طريق كمدي تخيل باورپذيري ايجاد كنم.
وي گفت كه وضعيت سينمايي در او يك عادت يا رفتار است و فكر مي كند در كمدي فانتزي حتي ناخودآگاه به فكر ايجاد حس شوخ طبعي در موقعيت است. پر از خنده يا خنده. در حالي كه ما وارد كمدي اوضاع شديم و سرانجام داستان عاشقانه با اين خيال بسته شد.
مقصودي ادامه داد: فيلمنامه “دوپينگ” حدود دوازده يا سيزده سال پيش بود. داستان و طرح فيلمنامه و حتي فيلم نامه آن براي فيلم نوشته شده است. اما هرگز ساخته نشد ، زيرا اسپانسر چيزي مي خواست كه در آن فيلمنامه نويسي نشده باشد. ما هم موفق نشديم. فكر نمي كردم اين طرح براي تلويزيون پذيرفته شود. اما دوستان كانال 3 داستان را دوست داشتند و از آن استقبال كردند.
كارگردان و فيلمنامه نويس سريال “دوپينگ” اضافه كرد: “ما طراحي داستان سريال را شروع كرديم”. زيرا در فيلم نامه فيلم ، شخصيت ها ، مكان ها و وقايع بسيار محدود و جمع و جور بودند؛ اما در سريال همه چيز جمع شده و به جاي يك خانواده ، ما دو خانواده داريم كه هر كدام يك شخصيت پيدا كرده اند و داستان هاي فرعي زيادي نيز براي يافتن مكان و شكل سريال اضافه شده است. هنگام انتخاب بازيكنان ، ما همچنين سعي كرديم بازيكنان مناسب بازيكنان را در متن پيدا كنيم.

رضا مقصودي در كنار سر مقدم (مدير پايتخت)
وي انتقاد از مرگبار بودن داستان را پذيرفت و توضيح داد: اين به نكته اي كه درباره نگارش فيلمنامه عرض كردم برمي گردد. فيلمنامه اين مجموعه سالها پيش براي فيلمي نوشته شده است كه ريتم سريع ت اتفاق مي افتد چون بر اساس ساختار سينما نوشته شده است. ايجاد بازنويسي براي اين مجموعه و افزودن داستان و شخصيت به دليل فرصت محدودي كه داشتيم ، فرصتي براي بازنويسي و تغيير آن فراهم نكرد. الان كه سريال را مي بينم هم متاسفم كه چرا چيزي را حذف نكردم و هم اينكه چرا چيزي اضافه نكردم پشيمانم.
مقصودي درباره اين تجربه متفاوت در تلويزيون توضيح داد: كار در تلويزيون ويژگي هاي خاص خود را دارد كه با سينما متفاوت است و من هيچ تجربه اي در اين زمينه نداشتم و بعضي از آنها در مراحل توليد انجام شده و انجام نشده است. اما در نهايت اين يك تجربه قابل توجه بود. حالا من مي دانم كه چگونه در يك سريال بازي كنم. به عنوان مثال ، وقتي شرايط توليد مناسب نباشد ، من يك زنجيره ايجاد نمي كنم مگر اينكه برنامه ريزي دقيق براي آن داشته باشم.
انتهاي پيام
- جمعه ۱۱ تیر ۰۰ | ۱۱:۲۸
- ۲۴ بازديد
- ۰ نظر