نقش آهن در بدن چيست؟ بهترين منابع غذايي آهن

اطلاعات جامع و تخصصي حوزه سلامت را در اينجا مطالعه نماييد

نقش آهن در بدن چيست؟ بهترين منابع غذايي آهن

آهن يكي از مهمترين و حياتي ترين مواد معدني براي بدن است. كمبود آهن مي تواند صدمات جدي به بدن وارد كند ، بنابراين مقدار كافي از اين ماده بايد از طريق رژيم غذايي روزانه دريافت شود. اما آهن دقيقاً چگونه بر بدن تأثير مي گذارد؟ چه مقدار آهن در روز توصيه مي شود و …

منبع :
نقش آهن در بدن چيست؟ بهترين منابع غذايي آهن

نقش آهن در بدن چيست؟ بهترين منابع غذايي آهن https://ijmarket.com/blog/نقش-آهن-در-بدن-چيست؟-بهترين-منابع-غذايي/ https://ijmarket.com/blog/نقش-آهن-در-بدن-چيست؟-بهترين-منابع-غذايي/#respond ايجي ماركت Fri, 11 Jun 2021 15:44:29 0000 سلامتي و پزشكي https://ijmarket.com/blog/نقش-آهن-در-بدن-چيست؟-بهترين-منابع-غذايي/

آهن يكي از مهمترين و حياتي ترين مواد معدني براي بدن است. كمبود آهن مي تواند صدمات جدي به بدن وارد كند ، بنابراين مقدار كافي از اين ماده بايد از طريق رژيم غذايي روزانه دريافت شود. اما آهن دقيقاً چگونه بر بدن تأثير مي گذارد؟ چه مقدار آهن در روز توصيه مي شود و …

منبع :
نقش آهن در بدن چيست؟ بهترين منابع غذايي آهن

آهن يكي از مهمترين و حياتي ترين مواد معدني براي بدن است. كمبود آهن مي تواند صدمات جدي به بدن وارد كند ، بنابراين مقدار كافي از اين ماده بايد از طريق رژيم غذايي روزانه دريافت شود. اما آهن دقيقاً چگونه بر بدن تأثير مي گذارد؟ چه مقدار آهن در روز توصيه مي شود و بهترين منابع كدام يك هستند؟ آيا مصرف زياد قرص آهن مي تواند سلامتي ما را به خطر بيندازد؟ اگر اين سوالات و سوالات مشابه ذهن شما را به خود مشغول كرده و مي خواهيد بدانيد كه نقش آهن در بدن چيست؟ در اين مقاله ما را دنبال كنيد تا بر اساس اطلاعات پزشكي جديد به همه آنها پاسخ دهيد.

نقش آهن در بدن چيست؟
نقش آهن در بدن كمي پيچيده است. آهن يك عنصر بسيار مهم و حياتي براي توليد خون است و در بسياري ديگر از عملكردهاي بدن نقش اساسي دارد. در اين بخش ، ما چند نمونه از مهمترين نقش آهن در بدن را ليست مي كنيم و به مزاياي آهن در بدن اشاره مي كنيم.
آهن به تشكيل خون و اكسيژن رساني آن كمك مي كند
يكي از مهمترين خواص آهن در بدن تأثير آن در تشكيل و اكسيژن رساني خون است. آهن نقش بسيار مهمي در سنتز ژامبون دارد. ژامبون پروتئيني است كه در گلبول هاي قرمز خون وجود دارد و هموگلوبين توليد مي كند. عملكرد اصلي هموگلوبين در بدن انتقال اكسيژن از ريه ها به ساير بافتهاي بدن براي ادامه چرخه زندگي است. بدون گلبول هاي قرمز خون سالم ، بدن شما اكسيژن كافي براي عملكرد صحيح نخواهد داشت ، كه باعث مي شود احساس خستگي شديد كنيد.

آهن در تبديل غذا به انرژي نقش دارد.
يكي ديگر از فوايد آهن نقش آن در تبديل غذا به انرژي است. سلول هاي انساني براي تبديل غذا به آدنوزين تري فسفات (ATP) ، سوخت اصلي بدن ، به آهن نياز دارند. كمبود آهن منجر به كاهش توليد ATP شده و در نتيجه فرد احساس خستگي و ضعف خواهد كرد.
سيستم ايمني بدن براي حفظ قدرت خود به آهن نياز دارد.
وجود آهن در بدن براي توليد و رشد سلولهاي ايمني ضروري است. كمبود اين ماده مي تواند قدرت سيستم ايمني بدن را تضعيف كند و به لطف خواص آهن در بدن براي سيستم ايمني بدن ، احتمال ابتلاي افراد به بيماري هاي مختلف كاهش مي يابد.
آهن به عملكرد شناختي كمك مي كند
عملكرد شناختي شامل مواردي مانند عملكرد مغز و حافظه ، قدرت تمركز و همچنين قدرت يادگيري و حل مشكلات است. دريافت آهن كافي به شما كمك مي كند بدون اعتماد به موادي مانند كافئين ، به طور صحيح و آگاهانه عملكرد مغز را انجام دهيد.

منابع غذايي حاوي آهن
اما اكنون كه دانستيم نقش آهن در بدن چيست. بهتر است منابع تغذيه اي اين ماده معدني را به خوبي بشناسيم زيرا بدن انسان به تنهايي آهن توليد نمي كند و به همين دليل تهيه آن از طريق رژيم روزانه بسيار مهم است.
همچنين بخوانيد: در مورد فوايد مهم منيزيم براي سلامتي بدانيد
مهمترين منابع غذايي آهن غذاهاي اصلي حيواني هستند. گوشت قرمز ، مرغ سفيد (مرغ و مرغ) و صدف داراي آهن مشتق شده از هموگلوبين يا “آهن” است كه نوع بهتري از آهن است و توسط دستگاه گوارش سريعتر و بهتر جذب مي شود.
آهن همچنين در منابع گياهي مانند عدس ، لوبيا ، توفو ، اسفناج و گردو يافت مي شود كه حاوي نوع ديگري از آهن به نام آهن «غير ژامبون» است كه كمتر از نوع اول از دستگاه گوارش جذب مي شود.براي جلوگيري از كمبود آهن در بسياري از كشورها ، از جمله ايالات متحده ، آهن غني شده به نان ها و غلات اضافه مي شود ، كه بخش قابل توجهي از آهن روزانه مورد نياز كودكان و بزرگسالان را تأمين مي كند. توصيه مي شود نياز روزانه به آهن از طريق يك رژيم غذايي مختلط تأمين شود كه شامل منابع حيواني ، منابع گياهي و غذاهاي غني شده با آهن باشد و به يك نوع منبع غذايي وابسته نباشد. زيرا آهن گياهي هنگام مصرف با گوشت قرمز يا سفيد و ويتامين C ، جذب آن را افزايش مي دهد.
مقدار آهن مورد نياز در روز.
ميزان آهن مورد نياز روزانه بسته به سن و شرايط از فردي به فرد ديگر متفاوت است. در دوران كودكي و بين سنين 9 تا 13 سال ، دختران و پسران هر روز به حدود 8 ميلي گرم آهن نياز دارند. با بزرگتر شدن كودكان ، سطح عضلات آنها افزايش مي يابد و حجم خون آنها افزايش مي يابد ، كه در نتيجه باعث افزايش مصرف آهن روزانه مي شود. در نتيجه ، توصيه مي شود دختران و زنان 14 ساله و بالاتر حدود 15 ميلي گرم آهن در روز مصرف كنند. مردان و مردان در اين سن نيز بايد مصرف آهن روزانه خود را به 11 ميلي گرم افزايش دهند.
همچنين بخوانيد: عناب چه خواصي دارد؟ از بهبود فشار خون تا درمان يبوست
يكي از دلايلي كه زنان بيش از مردان به آن نياز دارند ، از دست دادن خون در دوران قاعدگي است كه منجر به كاهش سطح آهن در بدن مي شود. در زنان باردار اين نياز به 27 ميلي گرم در روز افزايش مي يابد. گياهخواراني كه از مصرف گوشت قرمز و سفيد پرهيز مي كنند تقريباً دو برابر بيشتر از افراد عادي در روز آهن دارند.
اثرات كمبود آهن بر بدن چيست؟
مهمترين عارضه كمبود آهن كم خوني فقر آهن است. البته اگر آهن كافي در رژيم غذايي نداشته باشيد ، كم خوني فقر آهن در كوتاه مدت اتفاق نمي افتد و اين مشكل زماني رخ مي دهد كه بدن شروع به مصرف آهن ذخيره شده در خون ، كبد ، طحال و مغز استخوان كند. با ادامه كمبود آهن در رژيم غذايي ، گلبول هاي قرمز خون كوچكتر شده و سطح هموگلوبين شما كاهش مي يابد.
در نتيجه اين فرآيند ، اكسيژن منتقل شده از ريه ها به بافت ها نيز كاهش مي يابد. اين كمبود اكسيژن همچنين باعث كمبود انرژي و احساس خستگي مداوم ، مشكلات تنظيم دماي بدن ، عدم توانايي در انجام فعاليتهاي روزمره و ورزش و مشكلات حافظه و تمركز مي شود.
گروه هايي كه در معرض كمبود آهن هستند
براي بهره مندي از خواص آهن در بدن ، برخي از افراد نياز به مصرف بيشتر اين ماده دارند زيرا دچار كمبود آهن مي شوند.
زنان باردار ، نوزادان و كودكان خردسال ، زناني كه قاعدگي آنها زياد است ، افرادي كه خون زيادي اهدا مي كنند (حدود هر هشت هفته يكبار) ، افرادي كه بيماري هاي مزمن دستگاه گوارش دارند ، افرادي كه سابقه سرطان يا جراحي دستگاه گوارش دارند ، سرانجام ، افرادي كه انواع مختلفي را دنبال مي كنند رژيم هاي گياهي بيش از رژيم هاي ديگر خطر كمبود آهن و كم خوني دارند.

مصرف زياد آهن
اما ، تأثير مقادير بالاي آهن در بدن چيست و آيا مصرف زياد اين ماده مي تواند براي ما خطرناك باشد؟ پاسخ اين است كه دريافت زياد آهن از مواد غذايي به ندرت عوارض جانبي ايجاد مي كند.افزايش آهن در بدن معمولاً پس از استفاده خودسرانه از مكمل ها و قرص هاي آهن اتفاق مي افتد كه اولين علائم آن به صورت سوges هاضمه ، درد شكم ، يبوست ، حالت تهوع و استفراغ ظاهر مي شود.
همچنين بخوانيد: مضرات و فوايد مصرف الكل براي بدن
دوزهاي بالاي آهن مي تواند منجر به مسموميت شديد كبدي و آسيب ، كما و حتي مرگ شود كه در كودكان خردسال بيشتر از بزرگسالان باعث چنين عوارضي مي شود. همچنين بايد توجه داشت كه مكمل هاي آهن با بسياري از داروها تداخل مي كنند ، بنابراين اين مكمل ها هرگز نبايد بدون نظر پزشك يا داروساز مصرف شوند.
ويتامين آهن چيست؟
همانطور كه احتمالاً مي دانيد ، آهن يك ماده معدني است ، اما برخي از افراد به اشتباه آن را ويتامين هاي آهن مي نامند. البته اصطلاح ويتامين آهن چندان گمراه كننده نيست زيرا برخي از شركت هاي مكمل مكمل هاي حاوي ويتامين به علاوه آهن را توليد و عرضه مي كنند كه در برخي جوامع به عنوان مكمل هاي ويتامين آهن شناخته مي شوند.
آخرين كلمه
آهن براي بقا و زندگي سالم ضروري است. آهن در تشكيل و اكسيژن رساني خون و تبديل غذا به انرژي نقش دارد و وجود آن براي عملكرد شناختي مناسب و همچنين براي حفظ قدرت سيستم ايمني بدن ضروري است. براي جلوگيري از كمبود آهن ، يك رژيم غذايي مخلوط از گوشت قرمز يا سفيد و منابع گياهي همراه با نان و غلات غني شده از آهن توصيه مي شود. افرادي كه در معرض خطر كمبود آهن هستند ممكن است لازم باشد مكمل هاي آهن را طبق تجويز پزشك خود مصرف كنند ، اما افراد ديگر نيازي به مصرف اين مكمل ها ندارند.
اميدوارم كه اين مقاله سعي كرده باشد به اين س questionال پاسخ دهد “نقش آهن در بدن چيست؟” پاسخ شما را علاقه مند كرده است. تجربه شما با آهن چيست؟ آيا تاكنون مكمل مصرف كرده ايد؟ در بخش نظرات با ما همراه باشيد.
منابع:
ods.od.nih.gov1
ods.od.nih.gov2
ucsfhealth.org

كليه مطالب موجود در سايت به عهده منابع اصلي است و بانك مشاغل اينفوجاب هيچ گونه مسئوليتي در قبال مطالب ندارد.

منبع :
نقش آهن در بدن چيست؟ بهترين منابع غذايي آهن

https://ijmarket.com/blog/نقش-آهن-در-بدن-چيست؟-بهترين-منابع-غذايي/feed/ 0

منبع :https://ijmarket.com
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.