ديسك كمر و گردن، از به وجود آمدن بيماري تا درمان آن

اطلاعات جامع و تخصصي حوزه سلامت را در اينجا مطالعه نماييد

ديسك كمر و گردن، از به وجود آمدن بيماري تا درمان آن

در ناحيه ستون فقرات، هر ديسك ستون فقرات فوقاني و تحتاني را در كنار هم نگه مي دارد، شوك را مي كشد و امكان حركت كمي را فراهم مي كند. سطح مويرگي يك فضا يا مسير عصبي به نام فورامن يا نوروفورامن را تشكيل مي دهد. يكي از شايع‌ترين علل كمردرد و گردن، فتق يا …

منبع :
ديسك كمر و گردن، از به وجود آمدن بيماري تا درمان آن

ديسك كمر و گردن، از به وجود آمدن بيماري تا درمان آن https://ijmarket.com/blog/ديسك-كمر-و-گردن،-از-به-وجود-آمدن-بيماري/ Sat, 27 Nov 2021 13:17:28 0000 سلامتي و پزشكي https://ijmarket.com/blog/ديسك-كمر-و-گردن،-از-به-وجود-آمدن-بيماري/

در ناحيه ستون فقرات، هر ديسك ستون فقرات فوقاني و تحتاني را در كنار هم نگه مي دارد، شوك را مي كشد و امكان حركت كمي را فراهم مي كند. سطح مويرگي يك فضا يا مسير عصبي به نام فورامن يا نوروفورامن را تشكيل مي دهد. يكي از شايع‌ترين علل كمردرد و گردن، فتق يا …

منبع :
ديسك كمر و گردن، از به وجود آمدن بيماري تا درمان آن

ديسك گردن و كمرديسك گردن و كمر

در ناحيه ستون فقرات، هر ديسك ستون فقرات فوقاني و تحتاني را در كنار هم نگه مي دارد، شوك را مي كشد و امكان حركت كمي را فراهم مي كند. سطح مويرگي يك فضا يا مسير عصبي به نام فورامن يا نوروفورامن را تشكيل مي دهد.

يكي از شايع‌ترين علل كمردرد و گردن، فتق يا پارگي ديسك بين مهره‌اي يا در اصطلاح عاميانه «ديسك» است. در اين مقاله از مجموعه اين بيماري در مجله سلامت سيب به بررسي علائم درد ديسك كمر و كمر و اينكه دقيقاً ديسك كمر و كمر چيست و چگونه رخ مي دهد مي پردازيم.

ديسك گردن چيست؟

مويرگ يك بالشتك نرم است كه بين استخوان هاي ستون فقرات قرار مي گيرد، به استخوان اجازه مي دهد تا روي آن حركت كند و به عنوان يك بريس، ضربه و فشار روي ستون فقرات را تنظيم مي كند.

اگر هيچ ديسكي بين استخوان هاي مهره وجود نداشت، نمي توانستيم به راحتي پشت و گردن خود را به جلو و عقب خم كنيم يا به سمت چپ بچرخيم.

بخشي از ساختار گردن و ديسك كمر كه به شكل غضروفي است به آنها اجازه مي دهد در برابر فشار تغيير شكل مقاومت كنند. ديسك‌هاي گردن نازك‌تر و ديسك‌هاي كمر ضخيم‌تر هستند.

علائم فتق ديسك كمر

6 ديسك بين مهره اي در ستون فقرات گردني وجود دارد. هر ديسك گردن بين خارهاي مجاور (يكي در بالا و ديگري در پايين) قرار مي گيرد تا بر روي بدنه مهره فشار وارد كند و به توزيع بار از گردن و سر كمك كند.

اگر فشار روي ستون فقرات به حدي باشد كه ديسك بين مهره اي قادر به تنظيم و تحمل تغيير نباشد، فتق ديسك ايجاد مي شود. در اين حالت بخشي از ديسك از حالت طبيعي خود خارج مي شود كه به آن فتق ديسك مي گويند.

با اين حال، در موارد شديدتر، ديسك ممكن است پاره شود و علائم شديدتري ايجاد كند. طناب نخاعي عصب را از نخاع خارج مي كند.

هر دوي اين اعصاب وظايف خود را دارند. براي مثال تمام دردها و تماس با دست ها، پاها و ساير قسمت هاي بدن از طريق اين اعصاب به مغز منتقل مي شود. فشار مويرگي روي اين اعصاب مي تواند در عملكرد اين اعصاب اختلال ايجاد كند و باعث ايجاد درد يا مشكل در حس و مهارت هاي حركتي شود.

آيا علائم ديسك كمر و دهانه رحم فقط در محل بيرون زدگي احساس مي شود؟

فتق ديسك ممكن است دور از محل فتق ديسك احساس شود. به عنوان مثال، عصب سياتيك كه بلندترين عصب بدن است، عمدتاً از استخوان هاي چهارم و پنجم كمر شروع مي شود و به نواحي مختلف باسن، ران، زانو و پاها و پاها مي رسد.

فعاليت بسياري از موتورهاي حسي را در اين نواحي زير نظر دارد. امروزه اگر فردي بين مهره چهارم و پنجم و همچنين ديسك بين مهره پنجم و مهره خاجي خارجي ديسك ايجاد كند، ممكن است علائم مختلفي را در باسن، ران، ساق پا و غيره تجربه كند.

در نتيجه، حتي اگر مشكل در قسمت پايين كمر باشد، علائم مي تواند در كف پا ايجاد شود.

علائم فتق ديسك كمر چيست؟

علائم فتق ديسك بين دهانه رحم

اگر فتق ديسك در گردن خود داريد، اغلب شديدترين درد را در شانه ها و بازوهاي خود احساس مي كنيد. اين درد مي تواند هنگام سرفه، عطسه يا حركت در موقعيت هاي خاص وارد بازوها يا پاهاي شما شود. درد اغلب به صورت تيز يا تلخ توصيف مي شود.

به طور كلي، خواب‌آلودگي، بي‌حسي، سرگيجه، ضعف در دست‌ها، مچ دست، آرنج و درد يا سوزش در گردن، شانه‌ها و بازوها ممكن است رخ دهد.

علائم فتق ديسك بين نخاع و نخاع خارجي

كمردرد اغلب يكي از اولين علائمي است كه ممكن است يك طرفه يا دوطرفه باشد يا در مركز كمر احساس شود.

اگر ديسك كمر درمان نشود، اعصاب عميق‌تري كه وارد مثانه و روده مي‌شوند مي‌توانند سفت شوند. حمله به اين اعصاب مي تواند علائمي مانند بي اختياري ادرار، بي اختياري ادرار و مشكلات حركتي در دستگاه گوارش ايجاد كند.

اساس تشخيص فتق ديسك كمر و دهانه رحم، شرح حال بيمار و معاينه دقيق توسط پزشك است. با اين حال، پزشكان اغلب براي تاييد بيماري و ساير علل احتمالي مانند تنگي ستون فقرات يا وجود تورم درخواست MRI مي كنند.

ام آر آي نه تنها به تاييد تشخيص كمك مي كند، بلكه شدت دررفتگي ديسك كمر و گردن را نيز تعيين مي كند. با اين اطلاعات، پزشكان مي توانند برنامه درماني مناسبي را براي بيماران خود انتخاب كنند.

آيا ديسك گردن به پا برخورد مي كند؟

آيا ديسك گردن به پا برخورد مي كند؟

درمان غير جراحي فتق ديسك كمر

اكثر فتق هاي ديسك با استراحت، محدوديت برخي فعاليت ها و حركت و درمان غير جراحي درمان مي شوند. در مرحله حاد فتق ديسك گاهي اوقات استراحت كامل لازم است.

اگر تخت بيمار نرم نيست، به پشت يا پهلو بخوابيد، خم نشويد و بيش از دو پوند بلند نكنيد، از پله ها بالا نرويد يا كارهاي سنگين انجام ندهيد، بهتر است.

اغلب از مسكن ها، شل كننده هاي عضلاني و داروهاي ضد التهاب استفاده مي شود.

كمپرس سرد و ژل سرد براي چند روز اول براي شل شدن عضلات پشت و گردن لازم است، اما نبايد بيش از بيست دقيقه در هر نوبت استفاده شود.

پس از تسكين عضلات و گرفتگي ها، استفاده از گرماي ملايم، به عنوان مثال با كمك تشك گرم، ممكن است كمك كند.

تمرينات تقويتي ارائه شده توسط پزشك يا فيزيوتراپيست نيز مي تواند به بهبودي كمك كند. هدف نهايي تقويت عضلات گردن، پشت و شكم و بهبود وضعيت ايستادن، راه رفتن و نشستن است.

جراحي ديسك كمر و گردن

بخش كمي از بيماراني كه درمان هاي ذكر شده در بالا براي آنها بي اثر است نياز به جراحي دارند. در برخي موارد، نواحي بيرون زده ديسك كه به عصب مجاور فشار مي آورد، با جراحي برداشته شده و ديواره ديسك ترميم مي شود.

در روش جديد جراحي ديسك به نام PLDD، سوزني وارد بافت پوست مي شود و با كمك ليزر از طريق اين سوزن، گرما به ديسك آسيب ديده منتقل مي شود. در نتيجه مويرگ ها كاهش يافته و فشار روي اعصاب مجاور برداشته مي شود.

اين درمان ديسك كمر و ديسك گردن مورد تاييد FDA كه بدون جراحي باز و بيهوشي كامل انجام مي شود در اكثر بيماران نتايج رضايت بخشي را نشان داده است. در برخي موارد خاص مانند بيماراني كه ديسك گردنشان پاره شده است، مي توان كل ديسك را برداشت و دو استخوان مجاور را با يك پروتز فلزي وصل كرد.

غذاهايي كه هنگام كمردرد بايد از آنها اجتناب كنيد

  • غذاهاي شيرين و خوش طعم جزو بدترين غذاهايي هستند كه مي توانيد بخوريد.
  • سبزيجات بيشتر سبزيجات سرشار از اسيدهاي چرب امگا 6 هستند.
  • غلات كامل، بهتر است از غلات كامل به جاي غلات تصفيه شده استفاده كنيد.
  • محصولات لبني.
  • ذرت آماده شده.
  • حنا منا.
  • آري

در پايان

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا ديسك گردن شكسته است يا خير؟ در اين مقاله به طور كامل توضيح داده شده است كه اگرچه آسيب به ديسك ها يا دنده هاي گردن يا كمر وارد مي شود، اما درد حتي مي تواند در كف پا ايجاد شود، بنابراين وجود درد، سوزش، خواب آلودگي را ناديده نگيريد. ، سرگيجه و و و مراجعه به پزشك را فراموش نكنيد.

پرسش و پاسخ

  • آيا خوردن غذاهاي شيرين در زماني كه كمردرد يا گلو درد داريد اشكالي ندارد؟ خير، بايد از مصرف غذاهاي شيرين و شيرين به طور كامل پرهيز شود، توصيه مي شود بيشتر غذاهاي حاوي امگا 6 را مصرف كنيد.
  • آيا فقط در ديسك كمر فتق وجود دارد؟ خير، فتق ممكن است در گردن و پشت ايجاد شود.
  • خواب آلودگي و درد در كف پا ممكن است از ديسك كمر باشد؟ بله، خواب‌آلودگي، خس‌خس سينه، و… از علائم شايع درد دهانه رحم و حالت تهوع هستند.
  • منابع

    https://orthoinfo.aaos.org

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov

    مسووليت كليه محتواي سايت بر عهده منابع اصلي بوده و بانك مشاغل اينفوجاب هيچ مسووليتي در قبال محتوا ندارد.

    منبع :
    ديسك كمر و گردن، از به وجود آمدن بيماري تا درمان آن

    منبع :https://ijmarket.com
    تا كنون نظري ثبت نشده است
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.