تلاش براي نجات بشريت / «والكري»؛ قصه‌گو و هيجان‌انگيز

اطلاعات جامع و تخصصي حوزه سلامت را در اينجا مطالعه نماييد

تلاش براي نجات بشريت / «والكري»؛ قصه‌گو و هيجان‌انگيز

مجله نماوا شادي حاجي مشهدي سينما مي تواند تاريخ را تكرار كند و شايد بهترين چيز در مورد اين صنعت هنر جادويي اين است كه هيچ مرزي از تخيل و خلاقيت ندارد و دست در دست هم با مهارت فيلمسازان پيش مي رود. تصور كنيد بتوانيد در زمان سفر كنيد و به رويدادهاي مهم تاريخي …

منبع :
تلاش براي نجات بشريت / «والكري»؛ قصه‌گو و هيجان‌انگيز

تلاش براي نجات بشريت / «والكري»؛ قصه‌گو و هيجان‌انگيز https://ijmarket.com/blog/تلاش-براي-نجات-بشريت-والكري؛-قصه‌گ/ ايجي ماركت Mon, 29 Nov 2021 09:53:32 0000 فيلم و هنر https://ijmarket.com/blog/تلاش-براي-نجات-بشريت-والكري؛-قصه‌گ/

مجله نماوا شادي حاجي مشهدي سينما مي تواند تاريخ را تكرار كند و شايد بهترين چيز در مورد اين صنعت هنر جادويي اين است كه هيچ مرزي از تخيل و خلاقيت ندارد و دست در دست هم با مهارت فيلمسازان پيش مي رود. تصور كنيد بتوانيد در زمان سفر كنيد و به رويدادهاي مهم تاريخي …

منبع :
تلاش براي نجات بشريت / «والكري»؛ قصه‌گو و هيجان‌انگيز

مجله نماوا شادي حاجي مشهدي

سينما مي تواند تاريخ را تكرار كند و شايد بهترين چيز در مورد اين صنعت هنر جادويي اين است كه هيچ مرزي از تخيل و خلاقيت ندارد و دست در دست هم با مهارت فيلمسازان پيش مي رود. تصور كنيد بتوانيد در زمان سفر كنيد و به رويدادهاي مهم تاريخي بازگرديد. اگر بتوانيم از غم انگيزترين و غم انگيزترين وقايع تاريخ بشريت جلوگيري كنيم…

«والكري»، فيلم برايان سينگر، يكي از آن سفرهاي تاريخ است كه داستان جنگ جهاني دوم را روايت مي كند كه مي تواند آينده ملت ها را تغيير دهد.

والكري محصول سال 2008 يك درام تاريخي درباره كودتاي نافرجام 20 ژوئيه 1944 عليه هيتلر است. در طول جنگ جهاني دوم و در برخي زمان‌هاي تاريك، زماني كه همه اطاعت مي‌كردند، ديگران وجدان خود را حس مي‌كردند و سعي مي‌كردند وحشت‌هاي جنگ را ديكته كنند.

عمليات واكر يك كودتاي بزرگ بود كه در آن گروهي از مقامات نازي به مخالفت با هيتلر پرداختند و فعاليت هاي جنايتكارانه او تصميم به ترور رهبر و انجام يك كودتا براي جلوگيري از فجايع بيشتر گرفتند.

برايان سينگر خواننده آمريكايي هميشه به خاطر رهبري مجموعه اكشن «مردان ايكس» به ياد مي‌آيد، اما از موفق‌ترين فيلم‌هاي او مي‌توان به بازگشت سوپرمن و راپسودي بوهمي (بيوگرافي فردي مركوري) اشاره كرد.

انتخاب درستي براي شخصيت هاي والكري انجام شده است و قهرمان اين داستان جذاب تاريخي تام كروز، بازيگر مشهور هاليوود است. شباهت تام كروز و كلاوس فون اشتافنبرگ يكي از دلايل انتخاب او براي اين نقش بود.

چالش اصلي قهرمان از همان ابتدا شكل گرفت و با جاه طلبي هاي ميهني و بيعت با رهبر مواجه شد و در ادامه اين كشمكش دروني تعليق جذابي را تا انتها براي مخاطب ايجاد كرد. تام كروز نقش اشتافنبرگ را در نقش يك آلماني ميهن پرست بازي مي كند كه اقدامات رهبر را دور از شخصيت و جاه طلبي هاي او مي بيند. او در جريان بمباران متفقين در شمال آفريقا مجروح شد و چشم چپ، دست راست و دو انگشت خود را از دست داد.

هر چه به قهرمان فيلم نزديك تر باشيد، او را بهتر مي شناسيد. كلاوس ون اشتافنبرگ، اشراف زاده آلماني و افسر آلمان نازي در طول جنگ جهاني دوم، يكي از رهبران رژيم ضد هيتلر ارتش آلمان بود. «والكري» نيز بر اساس شخصيت ساخته شده است و بازي تام كروز نقش مهمي در صحت و دقت رويداد دارد.

سرهنگ استافنبرگ مسئول سوءقصد در رژيم هيتلر بود. ترور نافرجام در 20 ژوئيه 1944 با نام عمليات والكري انجام شد و طرفداران آن با سرنگوني هيتلر و ايجاد يك حكومت ميانه رو به دنبال سرنگوني رژيم نازي بودند. آنها تصميم گرفتند با آمريكا و انگليس صلح كنند، اما به جنگ خود با اتحاد جماهير شوروي ادامه دادند.

در اولين سكانس هاي فيلم اكشن اصلي درام ساخته شد و دليل مهم اين كار را درك مي كنيم. پس از كودتاي نظامي هيتلر، دوربين به سمت لشكر 10 آلمان در تونس مي رود: اشتافنبرگ نامه اي مي نويسد كه از اقدامات هيتلر ابراز نارضايتي مي كند و مي نويسد: به عنوان يك افسر ديگر تنها در نجات كشور من نيستيد، بلكه بايد براي نجات جامعه گام بردارم. “

آنچه ما را به روح تاريخي آن در اين اثر متصل مي كند، طراحي لباس و رنگ آميزي چهره آن است كه باعث مي شود از تماشاي «والكري» بيش از پيش لذت ببريم. ديدن دوباره هيتلر روي پرده سينما، با همان چهره و چهره مرموز، ذهن هولناكي را كه از اين ديكتاتور داريم دوباره خلق مي كند.

فضاپيماي والكري نيز به نظر معتبر و نوشته شده است و سازندگان آن ادعا مي كنند كه از تانك پانزر 4 جنگ جهاني دوم در مناطق جنگي ديگر استفاده كرده اند. اگرچه بين فيلمنامه و واقعيت هاي تاريخي اين رويداد تفاوت هايي وجود دارد. يكي از آنها اين است كه در واقع عمليات والكري، برخلاف آنچه در فيلم نشان داده شده، ايده ترسكو بوده و نه استافنبرگ!

هرمان كارل روبرت هنينگ فون ترسكو نيز ژنرال آلماني رايش سوم بود كه فرمانده لشكر دوم شد و در مارس 1943 اقدام به ترور هيتلر كرد، اما شكست خورد. او به همراه اشتافنبرگ در كودتاي 20 ژوئيه 1944 در اردوگاه آشيانه گرگ در پروس شرقي لهستان در پي ترور هيتلر خودكشي كرد.

والكري در واقع پانزدهمين تلاش براي ترور هيتلر بود. نام اين اثر از يكي از مشهورترين سمفوني هاي واگنر (آهنگساز آلماني) انتخاب شده است. تا ساعت ها پس از عمليات، عاملان فكر مي كردند كه مي توانند جهان را از دست يك ديكتاتور ديوانه نجات دهند، اما زماني كه خود هيتلر اين سخنراني را از راديو پخش كرد، انقلابيون به شكست خود پي بردند. اندكي پس از آن، تمام افراد درگير در اين كمپين در همان شب شناسايي و كشته شدند. سرهنگ اشتافنبرگ كه در آن زمان 36 سال داشت، جسورانه آخرين جمله خود را قبل از جنبش چريكي اعلام كرد: “زنده باد آلمان مقدس ما!”

در ادامه كه ژنرال اولبريخت در كنار تصوير مسيح مصلوب شده در كليسا از استافنبرگ ديدن مي كند، گفتگوي مهمي بين آنها اتفاق مي افتد كه به وضوح معناي جديد زندگي و پايان اين مردان را نشان مي دهد.

«والكري» درام سرگرم‌كننده‌اي است كه اگرچه پايان تابش خيره‌كننده را مي‌دانيم، اما همچنان از تماشاي لحظات نفس‌گير و مشكوك آن لذت مي‌بريم و از طراحي دقيق و نور شگفت‌انگيز آن لذت مي‌بريم.

اين فيلم را در Experience تماشا كنيد

منبع :
تلاش براي نجات بشريت / «والكري»؛ قصه‌گو و هيجان‌انگيز

منبع :https://ijmarket.com
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.