سيستم ايمني اكتسابي يا اختصاصي

اطلاعات جامع و تخصصي حوزه سلامت را در اينجا مطالعه نماييد

سيستم ايمني اكتسابي يا اختصاصي

تاريخ انتشار: 29 آبان 1400 سيستم ايمني اكتسابي يا سيستم ايمني اكتسابي موضوعي است كه در اين مقاله از سري مقالات پزشكي مجله سلامت اپل به آن پرداخته شده است. يكي از دفاعيات سيستم ايمني، گلبول‌هاي سفيد خون (لكوسيت‌ها) است كه از طريق رگ‌هاي خوني و سلول‌ها حركت مي‌كنند و ميكروارگانيسم‌ها و مهاجمان ديگر را …

منبع :
سيستم ايمني اكتسابي يا اختصاصي

سيستم ايمني اكتسابي يا اختصاصي https://ijmarket.com/blog/سيستم-ايمني-اكتسابي-يا-اختصاصي/ Sat, 20 Nov 2021 13:54:24 0000 سلامتي و پزشكي https://ijmarket.com/blog/سيستم-ايمني-اكتسابي-يا-اختصاصي/

تاريخ انتشار: 29 آبان 1400 سيستم ايمني اكتسابي يا سيستم ايمني اكتسابي موضوعي است كه در اين مقاله از سري مقالات پزشكي مجله سلامت اپل به آن پرداخته شده است. يكي از دفاعيات سيستم ايمني، گلبول‌هاي سفيد خون (لكوسيت‌ها) است كه از طريق رگ‌هاي خوني و سلول‌ها حركت مي‌كنند و ميكروارگانيسم‌ها و مهاجمان ديگر را …

منبع :
سيستم ايمني اكتسابي يا اختصاصي

تاريخ انتشار: 29 آبان 1400

سيستم ايمني اكتسابي يا سيستم ايمني اكتسابي موضوعي است كه در اين مقاله از سري مقالات پزشكي مجله سلامت اپل به آن پرداخته شده است. يكي از دفاعيات سيستم ايمني، گلبول‌هاي سفيد خون (لكوسيت‌ها) است كه از طريق رگ‌هاي خوني و سلول‌ها حركت مي‌كنند و ميكروارگانيسم‌ها و مهاجمان ديگر را جستجو كرده و به آنها حمله مي‌كنند. اين محافظ داراي دو بخش است:

  • سيستم ايمني ذاتي
  • نيروي دفاعي به دست آورد

تفاوت بين سيستم ايمني طبيعي و اكتسابي

سيستم دفاع طبيعي دو تفاوت عمده با سيستم دفاع طبيعي دارد:

  • سيستم ايمني اكتسابي، همانطور كه از نامش پيداست، در بدو تولد وجود ندارد.
  • سيستم ايمني اكتسابي، بر خلاف سيستم ايمني ذاتي كه به سرعت مبارزه مي كند و نيازي به آگاهي قبلي از همه عوامل بيماري زا و ورود خارجي ها به بدن ندارد، نيازمند شناخت ويروس و آموزش است. در واقع سيستم ايمني اكتسابي پس از تولد رشد و تكامل مي يابد و در محافظت در برابر برخي بيماري ها نقش ايفا مي كند. مبارزه با بيماري هاي عفوني عمده مانند سرخك، اوريون، ديفتري، كزاز، سل و بسياري از عفونت هاي ويروسي و باكتريايي بر عهده سيستم ايمني اكتسابي است.
  • فرآيند مطالعه سيستم ايمني اكتسابي زماني آغاز مي شود كه سيستم ايمني فرد در معرض مهاجم خارجي قرار مي گيرد و يك آنتي ژن خارجي را تشخيص مي دهد. سپس، سيستم ايمني مي آموزد كه چگونه به بهترين شكل به هر آنتي ژن حمله كند و شروع به ساختن حافظه براي آن آنتي ژن مي كند. سيستم ايمني اكتسابي را سيستم ايمني نيز مي نامند زيرا حمله خود را به آنتي ژن هاي خاصي كه در معرض آن قرار گرفته اند كنترل مي كند. چيزي كه آن را متمايز مي كند، توانايي يادگيري، سازگاري و به خاطر سپردن است.

    انواع حفاظت موجود

    سيستم ايمني آنتي ژن را براي يادآوري هر سلول به خاطر مي آورد. به اين ترتيب وقتي يك سلول خارجي يا ميكروب بيماري زا براي بار دوم وارد بدن مي شود، سيستم ايمني به سرعت ورود آن را به خاطر مي آورد. سلول هاي سفيد در بدن مسئول سيستم ايمني به دست آمده هستند. اما لنفوسيت‌ها (سلول‌هاي T و سلول‌هاي B نوعي ايمني اكتسابي هستند) از ديگر عوامل ايجاد ايمني اكتسابي هستند. لنفوسيت ها به بدن اجازه مي دهند تا آنتي ژن ها را ذخيره كند و داخل آن را از سطوح مضر (از جمله ويروس ها و باكتري ها) متمايز كند. لنفوسيت ها در جريان خون و سيستم لنفاوي گردش مي كنند و در صورت نياز وارد سلول ها مي شوند. زيرا پس از برخورد، برخي از لنفوسيت ها به سلول هاي حافظه تبديل مي شوند. اين سلول ها سال ها يا حتي دهه ها زندگي مي كنند. هنگامي كه سلول هاي حافظه در معرض آنتي ژن دوم قرار مي گيرند، بلافاصله آن را تشخيص مي دهند و به سرعت، شديدا و به ويژه به آن آنتي ژن خاص پاسخ مي دهند. به همين دليل است كه مردم بيش از يك بار به آبله يا سرخك مبتلا نمي شوند و اين واكسن مي تواند از برخي بيماري ها جلوگيري كند.

    سلول هاي T از سلول هاي بنيادي در مغز استخوان تشكيل شده اند كه به عضوي در قفسه سينه به نام تيموس مهاجرت مي كنند. در آنجا آنها ياد مي گيرند كه آنتي ژن هاي بومي را از آنتي ژن هاي خارجي تشخيص دهند تا وارد طناب هاي بدن نشوند. به طور كلي، تنها سلول هاي T مجاز به بلوغ و ترك تيموس هستند زيرا ياد مي گيرند كه آنتي ژن هاي بدن را ناديده بگيرند. سلول هاي T بالغ در غدد لنفاوي ثانويه (غده لنفاوي، طحال، لوزه ها، آپانديس و قسمت هايي از روده كوچك) ذخيره مي شوند. اين سلول ها در جريان خون و سيستم عصبي گردش مي كنند. هنگامي كه آنها با سلول هاي عفوني يا غير طبيعي مواجه مي شوند، حركت مي كنند و اين سلول هاي خاص را جستجو مي كنند.

    سلول هاي B در مغز استخوان تشكيل مي شوند. سلول هاي B داراي مكان هاي خاص (گيرنده) روي صورت خود هستند كه به آنتي ژن ها اجازه مي دهد تا بچسبند. سلول هاي B مي توانند ياد بگيرند كه آنتي ژن هاي مختلف را تقريباً به طور نامحدود تشخيص دهند. هدف اصلي سلول هاي B توليد آنتي بادي هايي است كه آنتي ژن را با حمله يا حذف مستقيم آن علامت گذاري مي كنند. سلول هاي B همچنين مي توانند آنتي ژن ها را به سلول هاي T ارسال كرده و آنها را فعال كنند.

    سيستم امنيتي موفق

    عملكرد سيستم ايمني اكتسابي ساده و مختصر است، زيرا ابتدا آنتي ژن هاي سلول خارجي شناسايي و به خاطر سپرده مي شوند. سپس سيستم امنيتي بهترين راه را براي محافظت از خود در برابر اين اپراتور خارجي پيدا كرده و استفاده مي كند. اين روش ممكن است براي ميكروب هاي مختلف متفاوت باشد و سلول هاي ايمني بايد به مرور زمان اين روش را ياد بگيرند و از آن استفاده كنند. به همين دليل است كه سيستم ايمني را مي توان يك سيستم ايمني خاص نيز ناميد، زيرا سلول هاي خاصي براي هر ميكروب آموزش ديده و آماده مي شوند.

    اين سلول‌ها براي مدت طولاني در بدن مي‌مانند تا در صورت تماس مجدد با باكتري‌ها، ويروس‌ها يا سلول‌هاي خارجي به موجودات فضايي بازسازي شده و به آنها حمله كنند. پاسخ اوليه به سيستم ايمني يك نوع سلول خارجي معمولاً پس از اولين ظهور كند است و ممكن است از هفته ها تا چند ماه ادامه يابد، اما در جلسه بعدي، زيرا سيستم ايمني از سلول ها آگاه است و جنگ را ياد گرفته است. پاسخ ايمني سريعتر و قوي تر خواهد بود. البته بايد توجه داشت كه سيستم هاي طبيعي و قابل تكثير با يكديگر و با مقاومت خارجي در تعامل هستند، اما در برخي بيماري ها و سلول هاي خارجي نقش يكي از آنها مهمتر و مهمتر است. براي بقيه.

    نوعي امن

    نوعي امندر پايان

    از مطالب فوق مي توان دريافت كه سيستم امنيتي اكتسابي جزء مهم و ضروري نيروي امنيتي است. عملكرد صحيح اين سيستم به تقويت كلي سيستم ايمني بستگي دارد كه با مصرف مكمل هاي خوراكي حاوي آنتي اكسيدان هاي مفيد، ويتامين ها و اسيدهاي چرب مانند امگا 3 و همچنين مكمل هاي حاوي آنتي بادي هاي طبيعي (ايمونوگلوبولين ها) مي توان به آن دست يافت. كه شير حيوانات غليظ ترين است.

    پرسش و پاسخ

  • دفاع اختصاصي چيست؟ سيستم امنيتي اختصاصي نام ديگري براي سيستم امنيتي اختصاصي است.
  • واكسن چيست؟ سيستم ايمني را مي توان آموزش داد، استفاده از واكسن و ورود ميكروب هاي ضعيف به بدن به آموزش اين سيستم كمك مي كند.
  • آيا سيستم به دست آمده در طول زندگي با انسان ها ارتباط برقرار مي كند؟ بله، اين سيستم از بدو تولد در بدن وجود ندارد، اما به تدريج تمرين مي كند و تا پايان عمر در بدن مي ماند.
  • منابع

    https://www.msdmanuals.com

    مسووليت كليه محتواي سايت بر عهده منابع اصلي بوده و بانك مشاغل اينفوجاب هيچ مسووليتي در قبال محتوا ندارد.

    منبع :
    سيستم ايمني اكتسابي يا اختصاصي

    منبع :https://ijmarket.com
    تا كنون نظري ثبت نشده است
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.