كليه در بدن ما چگونه كار مي‌كند؟

اطلاعات جامع و تخصصي حوزه سلامت را در اينجا مطالعه نماييد

كليه در بدن ما چگونه كار مي‌كند؟

تاريخ ارسال: 06 سپتامبر 2021 در اين مقاله نحوه عملكرد كليه هاي ما را بررسي كرده و سعي مي كنيم اطلاعات كاملي در مورد آن به شما ارائه دهيم. كليه ها مهمترين اندام براي تنظيم ميزان آب و مواد معدني در خون و حفظ ثبات داخلي بدن هستند. ميزان آب ، نمك و مواد نيتروژن …

منبع :
كليه در بدن ما چگونه كار مي‌كند؟

كليه در بدن ما چگونه كار مي‌كند؟ https://ijmarket.com/blog/كليه-در-بدن-ما-چگونه-كار-مي‌كند؟/ https://ijmarket.com/blog/كليه-در-بدن-ما-چگونه-كار-مي‌كند؟/#respond ايجي ماركت Thu, 16 Sep 2021 23:22:15 0000 سلامتي و پزشكي https://ijmarket.com/blog/كليه-در-بدن-ما-چگونه-كار-مي‌كند؟/

تاريخ ارسال: 06 سپتامبر 2021 در اين مقاله نحوه عملكرد كليه هاي ما را بررسي كرده و سعي مي كنيم اطلاعات كاملي در مورد آن به شما ارائه دهيم. كليه ها مهمترين اندام براي تنظيم ميزان آب و مواد معدني در خون و حفظ ثبات داخلي بدن هستند. ميزان آب ، نمك و مواد نيتروژن …

منبع :
كليه در بدن ما چگونه كار مي‌كند؟

تاريخ ارسال:

06 سپتامبر 2021

در اين مقاله نحوه عملكرد كليه هاي ما را بررسي كرده و سعي مي كنيم اطلاعات كاملي در مورد آن به شما ارائه دهيم.

كليه ها مهمترين اندام براي تنظيم ميزان آب و مواد معدني در خون و حفظ ثبات داخلي بدن هستند. ميزان آب ، نمك و مواد نيتروژن دار (اوره و اسيد اوريك) در خون توسط مكانيسم دقيق توسط كليه ها كنترل و تنظيم مي شود. اما شما همچنين ممكن است تعجب كنيد كه اين اندام ها چگونه كار مي كنند و كليه ها در بدن ما چگونه كار مي كنند. به همين دليل ، در ادامه اين مقاله از مجله پزشكي Apple Health ، قصد داريم اين موضوع را با استفاده از اطلاعات پزشكي بررسي كرده و روند عملكرد كليه در بدن را با ذره بين بررسي كنيم. با ما بمان.

كليه در بدن ما چگونه كار مي كند؟
كليه ها يك جفت اندام لوبيايي شكل هستند كه در دو طرف ستون فقرات ، زير دنده ها و پشت شكم واقع شده اند. طول هر كليه كمي بيشتر از طول مشت است. وظيفه كليه ها تصفيه خون است. آنها مواد زائد را حذف مي كنند ، تعادل مايعات بدن را كنترل مي كنند و الكتروليت ها را در سطوح مناسب نگه مي دارند. تمام خون بدن شما حدود 40 بار در روز از طريق آنها عبور مي كند. اين اندام ها از حدود 25 درصد اكسيژن جذب شده توسط ريه ها براي تصفيه خون استفاده مي كنند. اكسيژن سلولهاي كليه را قادر مي سازد تا از طريق تنفس هوازي به طور موثر انرژي شيميايي توليد كنند. آب و نمك (و مولكول هاي نمك ساز مانند سديم ، پتاسيم ، كلر و فسفات) نيز در صورت نياز مجددا جذب شده يا از طريق ادرار دفع مي شوند. اگر سيستم شبكه ، مانند نفرون ها ، به دلايل خاصي آسيب ببيند ، كليه ها شروع به دفع مولكول هاي بزرگتر مانند پروتئين ها و همچنين سلول ها (مانند گلبول هاي قرمز خون) مي كنند.
همچنين بخوانيد: بيوپسي كليه چگونه انجام مي شود؟
در واقع ، در آسيب هاي طولاني مدت به نفرون هاي كليه ، كه منجر به نارسايي مزمن كليه و در نهايت دياليز يا پيوند كليه مي شود ، بافت توري هنگام عبور نفرون ها و مولكول هاي بزرگ از آن آسيب مي بيند ، در حالي كه كليه ها مجدداً جذب و بزرگ مي شوند. مولكولها طراحي نشده اند و سيستمي براي اين منظور ندارند ، مولكولهاي حياتي مانند پروتئين خون و سلولهاي خوني از بين رفته و وارد ادرار مي شوند. متأسفانه ، اين روند بسيار كند و بي صدا است و هيچ علامت هشداردهنده اي براي هشدار به ما ندارد. علائم زماني ظاهر مي شود كه فرد دچار احتباس آب و تورم پاها (در ابتدا) و دست ها و زير چشم ها (بعدا) مي شود و درمان را بسيار مشكل مي كند.
نام واحدهاي تصفيه خون در كليه چيست؟
نفرون واحدي است كه عملكرد كليه به آن بستگي دارد ، ساختاري كه در واقع ادرار را در فرآيند حذف مواد زائد از خون توليد مي كند. هر نفرون در همه پستانداران يك لوله بلند يا بسيار نازك است كه بين 30 تا 55 ميلي متر (1.2 تا 2.2 اينچ) طول دارد. يك سر لوله بسته مي شود ، منبسط مي شود و به شكل جام دو جداره خم مي شود. اين ساختار كپسول گلوبول كليه يا كپسول بومن ناميده مي شود و شامل گروهي از رگ هاي خوني ميكروسكوپي يا مويرگ هايي به نام گلومرول است.اين كپسول ها و گلومرول ها با هم گلبول كليه را تشكيل مي دهند. خون از طريق شريان هاي كوچكي به نام شريان وارد گلومرول مي شود و از انتهاي باز كپسول وارد گلومرول مي شود و از آن خارج مي شود. در سلول كليوي ، مايع گلومرول خون را از طريق ديواره داخلي كپسول خارج كرده و وارد لوله هاي نفرون مي شود. تعداد زيادي نفرون به كليه ها اجازه مي دهد تا حدود 100-120 سي سي خون را در دقيقه فيلتر كنند. در نتيجه ، پنج ليتر يا 5000 سي سي بدن خون يك فرد بزرگسال در كمتر از يك ساعت در كليه ها تصفيه مي شود ، به اين معني كه خون ما حدود 25 بار در روز تصفيه مي شود. اين عدد سرسام آور نشان مي دهد كه چقدر براي بدن تنظيم مقدار آب و نمك (و ميزان اسيديته) در خون اهميت دارد.
كدام قسمت از كليه مسئول جذب مواد زائد از خون است؟
خون از طريق شريان هايي كه به كليه منشعب مي شوند وارد كليه ها مي شود و خوشه هاي كوچكي از رگ هاي خوني حلقه اي را تشكيل مي دهد. به هر گروه گلومرولوس مي گويند كه از كلمه يوناني فيلتر گرفته شده و جمع كلمه گلومرول است. تقريباً يك ميليون گلومرول يا فيلتر در هر كليه وجود دارد. گلومرول ها به ورودي مجراي جمع آوري مايعات به نام لوله (لوله) متصل مي شوند. خون در گلومرول ها تصفيه مي شود و مايعات و مواد زائد وارد لوله شده و از طريق ادرار دفع مي شوند. ادرار در لگن كليه كه يك ساختار قيفي شكل است جمع مي شود و از طريق لوله اي به نام حالب به مثانه منتقل مي شود. نيتروژن اضافي به سمت گلومرول حركت مي كند و اجزاي غير مقاوم مانند سلول ها و سرم آلبومين از طريق مثانه دفع مي شوند. شريان خارجي اين اجزاي قابل تجزيه در گلومرول جمع شده و فيلتراسيون گلومرولي را تشكيل مي دهند. مرحله بعدي جذب مجدد است كه طي آن مولكول ها و يون ها دوباره وارد سيستم گردش خون مي شوند. سپس در حين ترشح برخي از مواد مانند يونهاي هيدروژن ، كراتينين و داروها ، از طريق شبكه مويرگي اطراف لوله ها وارد مجراي ادرار مي شوند. محصول نهايي تمام اين فرايندها ادرار است كه در اصل مجموعه اي از موادي است كه در طول فيلتراسيون گلومرولي يا جذب مجدد مجاري جذب نمي شوند.
همچنين بخوانيد: پروتئينوري يا دفع پروتئين از كليه چيست؟
همچنين بخوانيد: شرايط آزمايش خون و راه هاي جلوگيري از نارسايي كليه

ادرار در درجه اول از آبي تشكيل شده است كه جذب نشده است ، به اين ترتيب بدن حجم خون را با افزايش مقدار آب تبديل شده به ادرار به جاي جذب مجدد ، كاهش مي دهد. يكي ديگر از اجزاي مهم ادرار ، اوره است ، يك مولكول بسيار محلول كه از آمونياك و دي اكسيد كربن تشكيل شده است ، كه راهي براي حذف نيتروژن (از آمونياك) از بدن فراهم مي كند. ادرار همچنين حاوي بسياري از نمك ها و ساير مواد زائد است. گلبولهاي قرمز خون و قند به طور معمول در ادرار يافت نمي شوند ، اما به ترتيب مي توانند نشان دهنده آسيب گلومرولي و ديابت باشند.
مكانيسم تصفيه خون در كليه چيست؟
هنگامي كه مي دانيم واحد فيلتراسيون كليه چه ناميده مي شود ، مكانيسم عمل فيلتراسيون خون را بررسي مي كنيم ، فرايندي كه طي آن فيلتراسيون گلومرولي انجام مي شود اولترافيلتراسيون كليه ناميده مي شود.نيروي فشار هيدرواستاتيك بر گلومرول (نيروي فشاري كه توسط فشار خود رگ خوني وارد مي شود) نيروي محركه اي است كه فيلتراسيون را از مويرگ ها برداشته و منجر به شكاف نفرون مي شود. فشار اسمزي (نيروي كششي كه توسط آلبومين اعمال مي شود) با نيروي بيشتر فشار هيدرواستاتيك مقابله مي كند و تفاوت بين اين دو فشار مomثر گلومرولي را تعيين مي كند ، كه نيروي پالايشي مولكول ها را تعيين مي كند. اين عوامل به همراه چند عامل ديگر بر ميزان فيلتراسيون گلومرولي تأثير مي گذارد.
آخرين كلمه
خون از طريق عروق قلب وارد كليه مي شود و از طريق ميليون ها فيلتر كوچك خون دفع مي شود. مواد زائد از طريق حالب عبور كرده و به صورت ادرار در مثانه ذخيره مي شود. خون تازه تصفيه شده از طريق وريدها به جريان خون باز مي گردد. مثانه پر مي شود و ادرار از طريق مجراي ادراري بدن را ترك مي كند.
منابع:
/courses.lumenlearning.com
course.lumenlearning.com
britannica.com
niddk.nih.gov
كليه.org
byjus.com

تمام مطالب موجود در سايت بر عهده منابع اوليه است و بانك مشاغل Infojab هيچ مسئوليتي در قبال محتوا ندارد.

منبع :
كليه در بدن ما چگونه كار مي‌كند؟

https://ijmarket.com/blog/كليه-در-بدن-ما-چگونه-كار-مي‌كند؟/feed/ 0

منبع :https://ijmarket.com
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.